Werf nieuwe leden! Breng een lead aan en ontvang een dinerbon t.w.v. € 75. Mail nu je tip

Familiezaken: 'We zetten samen de koers uit'

BARNEVELD Ooit begon het met de productie van polyester plantenbakken en kruiwagens. Nu, 35 jaar later, is Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in Barneveld specialist als het gaat om schadeherstel aan vrachtauto's en trailers, ombouw van bestelwagens en spuiten van kunststofobjecten.

Na 28 bewogen jaren viel voor Gert van Ginkel op 3 juni 2011 het doek. Op die vrijdagmiddag nam de grondlegger en directeur afscheid van ‚zijn' Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in Barneveld. Dat was voor mijn vader een aangrijpend moment, herinnert Gerbrand van Ginkel (47) zich als we met hem en zijn broer Erik (43) de geschiedenis van de onderneming, waarover zij nu samen de leiding hebben, de revue laten passeren.

„Voor mijn vader was de zaak zijn leven en hij leefde voor de zaak. Begrijpelijk, want hij heeft Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk vanaf de grond opgebouwd. Toen hij stopte viel hij in een gat. Aanvankelijk liep hij met zijn ziel onder zijn arm. Gelukkig had hij een stuk grond in Oostenrijk waar hij ging bouwen. Daar kon hij zijn energie in kwijt. En hij nam af en toe nog even een kijkje bij het bedrijf", herinnert Gerbrand zich. Gekscherend noemt zijn broer dat een koffie-abonnement, maar uit alles blijkt dat vader Van Ginkel moeilijk afstand kon nemen van zijn levenswerk.

Dat hij ooit Polyesterbedrijf De Valk begon, kan opmerkelijk worden genoemd. In de kunststofindustrie had hij geen enkele ervaring. „Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en hij bouwde nog een tijd systeemplafonds. Of hij er altijd van droomde een eigen zaak te beginnen? Dat weet ik eigenlijk niet", vervolgt Erik.

KUNSTSTOF BLOEMBAKKEN Gert van Ginkel zet in 1983 definitief de stap om samen met een kennis van de familie een polyesterbedrijf over te nemen. „Dat zat in Lunteren in een schuur, maar vrij snel daarna verhuisden ze naar de Bellstraat hier in het dorp. Daar maakten ze onder andere kunststof bloembakken, kruiwagens en kappen voor paardentrailers."

Zover de broers zich kunnen herinneren, was dat een periode van vallen en opstaan, en veel proberen, want Gert wist nauwelijks iets van het werken met polyester. Ook in zakelijk opzicht loopt het niet soepel. Twee kapiteins op één schip, dat blijkt niet te werken. Gert besluit alleen verder te gaan. Door veel productie te draaien, kan hij het hoofd boven water houden. Zijn jonge bedrijf maakt een behoorlijke groei door. Na enige tijd kan er een medewerker worden aangesteld. Als hij, een motorrijder, bij verkeersongeval om het leven komt, vindt Gert iemand uit Emmeloord die hem helpt het bedrijf verder uit te bouwen. Dat verloopt zo voorspoedig dat in 1993 een nieuw bedrijfspand op industrieterrein Harselaar kan worden betrokken.

Voor de beide broers betekent het dat ze hun vader weinig zien, alles draait in huize Van Ginkel om de zaak. Moeder helpt mee met de administratie en de twee broers ontkomen er niet aan een bijdrage te leveren. Erik: „Ik zat op de LTS en volgde een opleiding motorvoertuigentechniek. Op vrijdag hoefde ik niet naar school. Toen mijn vader daar achter kwam, was het snel gedaan met mijn vrije dagen. Ik moest helpen in de zaak."

Net als zijn broer gaat Gerbrand al jong aan de slag in het bedrijf van zijn vader. „Na mijn schooltijd moest ik eigenlijk in militaire dienst. terwijl ik op mijn oproep wachtte, werkte ik in het bedrijf. Daarnaast deed ik nog allerlei andere klusjes om een paar centen te verdienen. Aanvankelijk hielp ik mee in de productie. Gaandeweg mocht ik steeds meer werkzaamheden zelfstandig verrichten."

SCHADEHERSTEL Voor de twee broers staat aanvankelijk niet vast dat zij het bedrijf zullen overnemen. „We waren gewoon in loondienst, maar toen duidelijk werd dat we allebei verder wilden in de zaak hebben Erik en ik in 2005 ieder 30 procent van de aandelen overgenomen", vertelt Gerbrand. Van de productie van plantenbakken en kruiwagens heeft het bedrijf zich dan al ontwikkeld tot een specialist op het gebied van schadeherstel en nieuwbouw van bijvoorbeeld laadruimten van vrachtwagens. Ook is de onderneming uitgebreid met een spuiterij. „Voorheen besteedden we het spuitwerk uit, maar we wilden dat zelf in de hand hebben. Daarom zijn we dat in eigen beheer gaan doen", zegt Erik die de leiding van dit deel van de zaak heeft.

Zakelijk gezien gaat het Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in het begin van de eenentwintigste eeuw voor de wind, maar voor Gert breekt er in zijn persoonlijke leven een vervelende periode aan. Zijn huwelijk loopt stuk en dat brengt naast emotionele spanningen ook een aantal zakelijk knelpunten met zich mee. „Niet de fijnste tijd, maar door er met elkaar de schouders onder te zetten, zijn we ook daar bovenop gekomen", zeggen Gerbrand en Erik.

Toch wordt steeds duidelijker dat de leiding van het bedrijf niet bij een driemanschap kan blijven liggen. „Vader zag dat het bedrijf steeds meer uit zijn handen gleed. Daar had hij het moeilijk mee. We spraken in 2008 af dat we de tijd zouden nemen om te bezien hoe we nog een aantal jaren met elkaar verder konden gaan."

Drie jaar laten valt aan een ingrijpende beslissing niet meer te ontkomen. Als één van Eriks dochters na een kort ziekbed overlijdt, besluit vader Van Ginkel terug te treden. Zijn beide zoons nemen het bedrijf definitief over.

EXTRA GAS GEVEN Economisch gezien gaat het in die tijd, we schrijven 2011, niet voorspoedig, maar voor De Valk is er juist geen gebrek aan werk. Vooral in de transportsector worden investeringen uitgesteld. Bedrijven kiezen vaker voor reparatie en daar heeft De Valk een goede reputatie in opgebouwd. „Natuurlijk konden we geen gekke dingen doen, maar het lukte ons om het bedrijf ook op het dieptepunt van de crisis draaiende te houden. We hadden een paar klanten die juist in die periode extra gas wilden geven. Bovendien waren we, net als nu, niet afhankelijk van één sector."

Hoewel hun vader in zijn beginperiode als zelfstandig ondernemer slechte ervaringen had met het begrip 'twee kapiteins op één schip', blijk het voor de broers geen enkel probleem samen de koers uit te zetten. Zo nemen ze in 2017 de schade-afdeling van Bakker Bedrijfswagens in Amersfoort over. „Daar zijn we wel een paar maanden mee bezig geweest, maar zowel voor ons als voor Bakker was het een strategische stap", herinnert Erik zich. „We hebben de machinerie en het personeel overgenomen en binnen onze bestaande onderneming geïntegreerd."

In de spuiterij, een steunpilaar van het bedrijf, kon het duo door de overname ook de nodige veranderingen doorvoeren in een aantal werkzaamheden. „Simpel gezegd deden we van alles wat. We denken dat we ons juist moeten focussen op onze eigen specialismen. En de afdelingen nog meer op elkaar moeten laten aansluiten."

ORDE EN NETHEID Als het om investeringen gaat, bestaat er tussen de broers ook nauwelijks verschil van inzicht. „We willen allebei milieubewust ondernemen. Zo hebben we overal led-verlichting laten aanbrengen. Goed licht, dat is belangrijk voor de medewerkers en voor de kwaliteit van het werk. Ook worden de eisen steeds strenger. Wij zijn erg kritisch als het gaat om orde en netheid binnen het bedrijf." Onlangs is er nog geïnvesteerd in een glasharsspuitmachine. Ook daarover waren de broers het snel eens. „Met deze machine kunnen we sneller, gemakkelijker en schoner werken. Bovendien is de emissie een stuk minder."

Begin dit jaar hebben Erik en Gebrand een perceel grond van 1.800 vierkante meter gekocht, grenzend aan de bestaande locatie. Daar hebben ze een bedrijfspand op laten zetten van circa 500 vierkante meter. Nu staat de hal nog leeg, maar begin volgend jaar verhuist een deel van het bedrijf ernaartoe. „Daardoor kunnen we dan nog flexibeler werken. We hoeven dan bijvoorbeeld minder te rangeren, zoals wij dat noemen, minder objecten van de ene plek naar de andere te brengen. Logistiek gezien een stuk efficiënter. Bovendien vermindert zo de kans op beschadigingen."

Na 35 jaar vinden Gerbrand en Erik het ook tijd de huisstijl van het De Valk te vernieuwen. „Ooit vernoemde vader zijn bedrijf simpelweg naar de plek waar het aanvankelijk was gevestigd. Toen hij jaren later de naam wilde wijzigen, bleek dat zo kostbaar te zijn dat hij dat maar achterwege liet. Wij laten de naam intact, maar het logo krijgt wel een andere uitstraling."

Hoe de toekomst van hun bedrijf eruit ziet, vinden Gerbrand en Erik moeilijk te voorspellen. „In de transportwereld, een van onze belangrijkste werkgebieden, is veel gaande", zegt Gerbrand. „Ik verwacht dat er nog groei voor ons zit in het herstellen van schades en het aanpassen van transportmiddelen. We streven naar een grotere continuïteit. Dat moet lukken, want we hebben in die wereld een grote naamsbekendheid."

Voorlopig hebben de broers nog de handen vol, want in de laatste weken van het jaar is het altijd topdrukte bij hun bedrijf. „In de vervoerssector moet alles wat kan rijden ook rijden. Dat geldt vooral in de voedseldistributie. Niet zo vreemd, want we eten rond Kerst en oud en nieuw met zijn allen heel wat af. Veel rijden betekent ook meer kans op schade. En dat betekent weer werk voor ons."

Spuitwerkzaamheden voor Eleonora.

 

Bron: https://barneveldsekrant.nl/zakelijk/familiezaken-we-zetten-samen-de-koers-uit-527873

Laatste nieuws

  • Familiezaken: 'We zetten samen de koers uit'

  • Medifit, De Hebberd en Rijnders Sport: sponsoring en betrokkenheid

  • Schildersbedrijf de Boer is de nieuwe Bronshaan

› Meer nieuws

Familiezaken: 'We zetten samen de koers uit'

BARNEVELD Ooit begon het met de productie van polyester plantenbakken en kruiwagens. Nu, 35 jaar later, is Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in Barneveld specialist als het gaat om schadeherstel aan vrachtauto's en trailers, ombouw van bestelwagens en spuiten van kunststofobjecten.

Na 28 bewogen jaren viel voor Gert van Ginkel op 3 juni 2011 het doek. Op die vrijdagmiddag nam de grondlegger en directeur afscheid van ‚zijn' Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in Barneveld. Dat was voor mijn vader een aangrijpend moment, herinnert Gerbrand van Ginkel (47) zich als we met hem en zijn broer Erik (43) de geschiedenis van de onderneming, waarover zij nu samen de leiding hebben, de revue laten passeren.

„Voor mijn vader was de zaak zijn leven en hij leefde voor de zaak. Begrijpelijk, want hij heeft Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk vanaf de grond opgebouwd. Toen hij stopte viel hij in een gat. Aanvankelijk liep hij met zijn ziel onder zijn arm. Gelukkig had hij een stuk grond in Oostenrijk waar hij ging bouwen. Daar kon hij zijn energie in kwijt. En hij nam af en toe nog even een kijkje bij het bedrijf", herinnert Gerbrand zich. Gekscherend noemt zijn broer dat een koffie-abonnement, maar uit alles blijkt dat vader Van Ginkel moeilijk afstand kon nemen van zijn levenswerk.

Dat hij ooit Polyesterbedrijf De Valk begon, kan opmerkelijk worden genoemd. In de kunststofindustrie had hij geen enkele ervaring. „Mijn vader was vrachtwagenchauffeur en hij bouwde nog een tijd systeemplafonds. Of hij er altijd van droomde een eigen zaak te beginnen? Dat weet ik eigenlijk niet", vervolgt Erik.

KUNSTSTOF BLOEMBAKKEN Gert van Ginkel zet in 1983 definitief de stap om samen met een kennis van de familie een polyesterbedrijf over te nemen. „Dat zat in Lunteren in een schuur, maar vrij snel daarna verhuisden ze naar de Bellstraat hier in het dorp. Daar maakten ze onder andere kunststof bloembakken, kruiwagens en kappen voor paardentrailers."

Zover de broers zich kunnen herinneren, was dat een periode van vallen en opstaan, en veel proberen, want Gert wist nauwelijks iets van het werken met polyester. Ook in zakelijk opzicht loopt het niet soepel. Twee kapiteins op één schip, dat blijkt niet te werken. Gert besluit alleen verder te gaan. Door veel productie te draaien, kan hij het hoofd boven water houden. Zijn jonge bedrijf maakt een behoorlijke groei door. Na enige tijd kan er een medewerker worden aangesteld. Als hij, een motorrijder, bij verkeersongeval om het leven komt, vindt Gert iemand uit Emmeloord die hem helpt het bedrijf verder uit te bouwen. Dat verloopt zo voorspoedig dat in 1993 een nieuw bedrijfspand op industrieterrein Harselaar kan worden betrokken.

Voor de beide broers betekent het dat ze hun vader weinig zien, alles draait in huize Van Ginkel om de zaak. Moeder helpt mee met de administratie en de twee broers ontkomen er niet aan een bijdrage te leveren. Erik: „Ik zat op de LTS en volgde een opleiding motorvoertuigentechniek. Op vrijdag hoefde ik niet naar school. Toen mijn vader daar achter kwam, was het snel gedaan met mijn vrije dagen. Ik moest helpen in de zaak."

Net als zijn broer gaat Gerbrand al jong aan de slag in het bedrijf van zijn vader. „Na mijn schooltijd moest ik eigenlijk in militaire dienst. terwijl ik op mijn oproep wachtte, werkte ik in het bedrijf. Daarnaast deed ik nog allerlei andere klusjes om een paar centen te verdienen. Aanvankelijk hielp ik mee in de productie. Gaandeweg mocht ik steeds meer werkzaamheden zelfstandig verrichten."

SCHADEHERSTEL Voor de twee broers staat aanvankelijk niet vast dat zij het bedrijf zullen overnemen. „We waren gewoon in loondienst, maar toen duidelijk werd dat we allebei verder wilden in de zaak hebben Erik en ik in 2005 ieder 30 procent van de aandelen overgenomen", vertelt Gerbrand. Van de productie van plantenbakken en kruiwagens heeft het bedrijf zich dan al ontwikkeld tot een specialist op het gebied van schadeherstel en nieuwbouw van bijvoorbeeld laadruimten van vrachtwagens. Ook is de onderneming uitgebreid met een spuiterij. „Voorheen besteedden we het spuitwerk uit, maar we wilden dat zelf in de hand hebben. Daarom zijn we dat in eigen beheer gaan doen", zegt Erik die de leiding van dit deel van de zaak heeft.

Zakelijk gezien gaat het Polyesterbedrijf en Spuiterij De Valk in het begin van de eenentwintigste eeuw voor de wind, maar voor Gert breekt er in zijn persoonlijke leven een vervelende periode aan. Zijn huwelijk loopt stuk en dat brengt naast emotionele spanningen ook een aantal zakelijk knelpunten met zich mee. „Niet de fijnste tijd, maar door er met elkaar de schouders onder te zetten, zijn we ook daar bovenop gekomen", zeggen Gerbrand en Erik.

Toch wordt steeds duidelijker dat de leiding van het bedrijf niet bij een driemanschap kan blijven liggen. „Vader zag dat het bedrijf steeds meer uit zijn handen gleed. Daar had hij het moeilijk mee. We spraken in 2008 af dat we de tijd zouden nemen om te bezien hoe we nog een aantal jaren met elkaar verder konden gaan."

Drie jaar laten valt aan een ingrijpende beslissing niet meer te ontkomen. Als één van Eriks dochters na een kort ziekbed overlijdt, besluit vader Van Ginkel terug te treden. Zijn beide zoons nemen het bedrijf definitief over.

EXTRA GAS GEVEN Economisch gezien gaat het in die tijd, we schrijven 2011, niet voorspoedig, maar voor De Valk is er juist geen gebrek aan werk. Vooral in de transportsector worden investeringen uitgesteld. Bedrijven kiezen vaker voor reparatie en daar heeft De Valk een goede reputatie in opgebouwd. „Natuurlijk konden we geen gekke dingen doen, maar het lukte ons om het bedrijf ook op het dieptepunt van de crisis draaiende te houden. We hadden een paar klanten die juist in die periode extra gas wilden geven. Bovendien waren we, net als nu, niet afhankelijk van één sector."

Hoewel hun vader in zijn beginperiode als zelfstandig ondernemer slechte ervaringen had met het begrip 'twee kapiteins op één schip', blijk het voor de broers geen enkel probleem samen de koers uit te zetten. Zo nemen ze in 2017 de schade-afdeling van Bakker Bedrijfswagens in Amersfoort over. „Daar zijn we wel een paar maanden mee bezig geweest, maar zowel voor ons als voor Bakker was het een strategische stap", herinnert Erik zich. „We hebben de machinerie en het personeel overgenomen en binnen onze bestaande onderneming geïntegreerd."

In de spuiterij, een steunpilaar van het bedrijf, kon het duo door de overname ook de nodige veranderingen doorvoeren in een aantal werkzaamheden. „Simpel gezegd deden we van alles wat. We denken dat we ons juist moeten focussen op onze eigen specialismen. En de afdelingen nog meer op elkaar moeten laten aansluiten."

ORDE EN NETHEID Als het om investeringen gaat, bestaat er tussen de broers ook nauwelijks verschil van inzicht. „We willen allebei milieubewust ondernemen. Zo hebben we overal led-verlichting laten aanbrengen. Goed licht, dat is belangrijk voor de medewerkers en voor de kwaliteit van het werk. Ook worden de eisen steeds strenger. Wij zijn erg kritisch als het gaat om orde en netheid binnen het bedrijf." Onlangs is er nog geïnvesteerd in een glasharsspuitmachine. Ook daarover waren de broers het snel eens. „Met deze machine kunnen we sneller, gemakkelijker en schoner werken. Bovendien is de emissie een stuk minder."

Begin dit jaar hebben Erik en Gebrand een perceel grond van 1.800 vierkante meter gekocht, grenzend aan de bestaande locatie. Daar hebben ze een bedrijfspand op laten zetten van circa 500 vierkante meter. Nu staat de hal nog leeg, maar begin volgend jaar verhuist een deel van het bedrijf ernaartoe. „Daardoor kunnen we dan nog flexibeler werken. We hoeven dan bijvoorbeeld minder te rangeren, zoals wij dat noemen, minder objecten van de ene plek naar de andere te brengen. Logistiek gezien een stuk efficiënter. Bovendien vermindert zo de kans op beschadigingen."

Na 35 jaar vinden Gerbrand en Erik het ook tijd de huisstijl van het De Valk te vernieuwen. „Ooit vernoemde vader zijn bedrijf simpelweg naar de plek waar het aanvankelijk was gevestigd. Toen hij jaren later de naam wilde wijzigen, bleek dat zo kostbaar te zijn dat hij dat maar achterwege liet. Wij laten de naam intact, maar het logo krijgt wel een andere uitstraling."

Hoe de toekomst van hun bedrijf eruit ziet, vinden Gerbrand en Erik moeilijk te voorspellen. „In de transportwereld, een van onze belangrijkste werkgebieden, is veel gaande", zegt Gerbrand. „Ik verwacht dat er nog groei voor ons zit in het herstellen van schades en het aanpassen van transportmiddelen. We streven naar een grotere continuïteit. Dat moet lukken, want we hebben in die wereld een grote naamsbekendheid."

Voorlopig hebben de broers nog de handen vol, want in de laatste weken van het jaar is het altijd topdrukte bij hun bedrijf. „In de vervoerssector moet alles wat kan rijden ook rijden. Dat geldt vooral in de voedseldistributie. Niet zo vreemd, want we eten rond Kerst en oud en nieuw met zijn allen heel wat af. Veel rijden betekent ook meer kans op schade. En dat betekent weer werk voor ons."

Spuitwerkzaamheden voor Eleonora.

 

Bron: https://barneveldsekrant.nl/zakelijk/familiezaken-we-zetten-samen-de-koers-uit-527873

Laatste nieuws

  • Familiezaken: 'We zetten samen de koers uit'

  • Medifit, De Hebberd en Rijnders Sport: sponsoring en betrokkenheid

  • Schildersbedrijf de Boer is de nieuwe Bronshaan

› Meer nieuws

Business Club SDVB!

Word nu lid van Business Club SDV Barneveld en haal nog meer uit je zakelijk netwerk!

› Word lid